Is Augmented Reality (AR) gunstig voor de Nederlandse toeristische sector?

De opkomst van Augmented Reality (AR) heeft inmiddels een grote impact op de manier waarop we interacteren met de wereld om ons heen. Van games en films tot aan educatieve toepassingen. Augmented Reality biedt de mogelijkheid om een diepere immersie te creëren bij het consumeren van informatie, producten en diensten.

AR begint langzamerhand ook een steeds grotere rol te spelen binnen de toeristische sector. Zo wordt AR steeds vaker ingezet om bezoekers van musea en festivals op een interactieve manier te benaderen en te voorzien van zowel informatie als diensten. In dit artikel kijken we specifiek naar de impact van AR op de toeristische sector binnen Nederland.

De toepassing van AR in de praktijk

Verschillende sectoren maken in Nederland steeds vaker gebruik van AR om hun producten en diensten nog aantrekkelijker te maken voor het publiek. Een voor de hand liggende keus, aangezien het gebruik van AR de verkoop van deze producten en diensten mogelijk weet te stimuleren.

Een sector die deze technologie op vooraanstaande manier succesvol heeft inzet is de spelsector met online casino’s zoals www.bet777.be. Bij verschillende spellen wordt gebruik gemaakt van gedetailleerde beeldeffecten en realistische geluidseffecten. Door het gebruik van AR heeft de online casino wereld niet alleen op een interessante manier de nadruk gelegd op spelelementen, maar ook een nieuw impuls gegeven aan het concept van gaming in zijn geheel. Met behulp van AR kunnen spelers op overzichtelijke wijze hun spelkansen inzien en zo hun speelvaardigheden verbeteren.

Het gebruik van AR binnen de Nederlandse toeristische sector

Momenteel wordt het gebruik van AR binnen de Nederlandse toeristische sector nog vrij beperkt toegepast. Wel hebben verschillende partijen zoals touroperators en musea aangegeven in de toekomst mogelijk gebruik te willen maken van AR om hun aanbod aantrekkelijker te maken bij het publiek.

Touroperators zouden met behulp van AR toeristen bijvoorbeeld een interactieve map kunnen bieden van een omgeving. Hiermee stellen zij klanten in staat om op een interactieve manier een stad te verkennen.

Aan de andere kant zouden Musea een event organisatoren met behulp van AR een nieuwe dimensie kunnen geven aan de ervaring die bezoekers krijgen bij het bezichtigen van kunst en het bijwonen van optredens. AR maakt het namelijk mogelijk om mensen actief te laten interacteren met hun omgeving. Hierdoor worden bezoekers voortaan deelnemers in plaats van alleen toeschouwers.

Mogelijke invloed van AR op de Nederlands toeristische sector

Het creëren van een interactieve ervaring biedt het publiek binnen de toeristische sector de mogelijkheid om op een nieuwe manier een reis of evenement te ervaren. Op dit moment is het vooral de vraag hoe bedrijven binnen de toeristische sector AR het best kunnen toepassen.

Verschillende grote musea en evenementen hebben al aangegeven geïnteresseerd te zijn de mogelijke toepassing van AR. Hierbij is de voorspelling dat wanneer ze op de juiste manier AR weten in te zetten ze hun bezoekersaantallen hier enorm mee kunnen vergroten.

AR heeft daarmee de mogelijkheid om de Nederlandse toeristische sector een enorme positieve impuls te geven. De drempelfactor voor de grootschalige opname van AR is momenteel nog de hoge kosten die ermee gepaard gaan. Naarmate AR-technologie zich verder ontwikkelt, zal deze drempel echter afnemen en zal de implementatie van AR binnen de toeristische sector verder toenemen.